razem tworzymy sukces

Transport morski
informacje

Czym jest transport morski?

W ostatnim artykule opisaliśmy, czym jest transport lotniczy, oraz najważniejsze informacje na jego temat. W tym artykule skupimy się na transporcie morskim! 

Transport morski to nic innego jak przewóz towarów przez specjalistyczne statki towarowe, często nazywane statkami frachtowymi. Już w 1914 roku istniały pierwsze kontenery, a to właśnie za ich pomocą odbywa się dzisiejszy transport morski. 

UNCTAD Report on Unitization of Cargo w 1970 r. wskazało, że w 1906 użyto stalowej, nieprzystosowanej do piętrzenia, skrzyni metalowej o wymiarach 18' × 8' × 8'. Przewoźnikiem była firma Bowling Green Lift-Van Company z Nowego Jorku.

Konteneryzacja zmieniła na stałe transport morski, dziś towar wygodnie można spakować do kartonu, ułożyć na palecie a ta zostanie umieszczona w kontenerze. Ładowność statków i duża skala transportu morskiego sprawia, że to najekonomiczniejszy rodzaj przewozu towarów. W przeciwieństwie do transportu powietrznego, na statku możemy transportować nawet bardzo ciężkie i ponadgabarytowe produkty. 

Co oznacza Armator?

Armator zgodnie z kodeksem morskim to osoba fizyczna bądź prawna, która zajmuje się żeglugą, własnym czy też wynajętym statkiem. W branży transportu morskiego mówimy Armator na właściciela statku, jednak tak jak w przypadku transportu drogowego statki często są leasingowane bądź wynajmowane na wyłączność. 

W transporcie morskim mamy sporo armatorów, jednak tych, którzy zajmują się wyłącznie transportem kontenerów, jest około 35. Mowa o największych światowych armatorach. 87% wszystkich ładunków przewożonych drogą morską, jest transportowana przez 10 armatorów na świecie. To pokazuje, że duża większość towarów w tym z Azji, Ameryki i innych kontynentów jest w rękach jedynie 10 firm, które kontrolują transport morski.

Maersk - Armator

A.P. Moller-Maersk A/S

Jeden z potentatów transportu morskiego to Duńska firma Maersk, powstała w Kopenhadze w roku 1904.

Maersk prowadzi swoją działalność w kilku obszarach biznesu głownie logistyce. Najważniejszym segmentem działalności jest żegluga kontenerowa. 

MSC - Armator

MSC Mediterranean Shipping Company

Kolejny z gigantów to firma MSC Mediterranean Shipping Company, która swoją działalność rozpoczęła w roku 1970. 

MSC zawija aż do 500 portów na 215 szlakach handlowych. 

Co oznacza skrót TEU?

TEU, skrót z angielskiego Twenty-Foot Equivalent Unit. Jest to jednostka ładunkowa oznaczająca jeden kontener ISO  20-stopowy. Podobnie jak w przypadku europalet, kontenery również podlegają normalizacji. TEU jest znormalizowaną jednostką międzynarodową i służy do wskazywania pojemności ładunkowej statku, czy też obliczania zdolności przeładunkowej terminali.  

Kontenery morskie ISO

Kontenery morskie ISO są znormalizowane do określonych wymiarów, dzięki temu statki mogą być w łatwy sposób ładowane oraz rozładowywane w różnych portach na całym świecie. Specyfikacje kontenerów opisane są w normie ISO 668.

Najczęściej spotykane kontenery ISO występują w typowych wymiarach ISO 10′, ISO 20′ i ISO 40′. 

Standaryzacja kontenerów oraz ich stosowanie znacznie obniża koszt transportu i przyczynia się do sprawnego przepływu towarów na całym świecie. 

Rodzaje statków towarowych

Statki towarowe inaczej frachtowce, czy też kontenerowce. Służą do przewozu rzeczy niezbędnych w codziennym życiu na całym świecie. Transport międzykontynentalny odbywa się głównie za pomocą transportu morskiego. Statki towarowe dzielą się na:

  • Drobnicowiec: Jest to statek służący do przewozu pojedynczych towarów, które liczymy w sztukach np. beczki, samochody, bele czy inne rodzaje opakowań. Takie statki zazwyczaj posiadają urządzenia do przeładunku.
  • Kontenerowiec: Specjalistyczny statek, który wyposażony jest w prowadnice, przystosowany jest do przewozu kontenerów. Największe pływające obecnie kontenerowce są w stanie przewieźć nawet 10 000 TEU. 
Rodzaje statków Delphine Ménard
Autor: Delphine Ménard

Statki Oceaniczne i Feeder'owe

Statki towarowe dzielone są również na oceaniczne oraz tak zwane statki Feeder (ang. Feed). Oceaniczne to statki o dużych rozmiarach służące do transportów na duże odległości międzykontynentalne, natomiast Feedery to mniejsze statki, często mówi się, że „karmią” wielkie kontenerowce.

Knock Nevis - Największy statek na świecie

Knock Nevis, czyli tankowiec nazywany też Seawise Giant, Happy Giant i Jahre Viking, miał długość aż 458 metrów i wyporność 648 tys ton! Wielkość tego statku widzimy, dopiero porównując go np. z Amerykańskimi lotniskowcami Nimitz, które mają 333 metry długości i jedynie 104 tys ton wyporności. 

MSC Gülsün - Obecnie największy kontenerowiec

MSC Gülsün

MSC Gülsün jest aktualnie uznawany za największy kontenerowiec na świecie, jego ładowność wyrażana w jednostkach TEU, o których pisaliśmy wyżej to aż 23 756. Statek MSC dobijał do portu północnego w Gdańsku i stanął przy nabrzeżu T2.

Spis treści

Jako firma specjalizująca się w profesjonalnej naprawie europalet na licencji wydanej przez Rail Cargo Austria AG – UIC. Możemy pomóc zoptymalizować koszty logistyczne w Twojej firmie, nawet o 60%.

Zostaw dane oddzwonimy!

Artykuł był pomocny?

Zapisz się do naszego newslettera poświęconego branży logistycznej. Otrzymywać będziesz tylko wartościową wiedzę i atrakcyjne promocje.

Zamów palety EURO - Promocja!

Posiadamy europalety dostępne od ręki. Jako sprawdzony dostawca gwarantujemy suche i certyfikowane palety z transportem na terenie całego kraju.

*Podane ceny są cenami netto.

*Podane ceny są cenami netto.

Paleta EURO - Promocja!

Europaleta gatunek I

Cena - 46,00 zł

Paleta EURO - Promocja!

Europaleta gatunek II

Cena - 37,00 zł

Dziękujemy za przesłanie oferty cenowej dla produktu:

Skontaktujemy się w najbliższym dniu roboczym.