Czym jest Kodeks UIC 435?

Zagadnienie „Standard UIC” niezmiennie wiąże się z Kodeksami UIC. Szczególnie z jednym konkretnym, czyli Kodeksem UIC 435. Opisuje on wszystkie regulacje oraz wymagania związane z produkcją palet o standardowych wymiarach euro. Kodeks UIC 435 zbiera w sobie najważniejsze informacje ściśle związane z działalnością europalet. Możemy w nim znaleźć zasady dotyczące wymiarów czy oznakowań palet euro.

Wymiary europalet

Kodeks bardzo ściśle określa wymiary, jakie powinna mieć paleta. Nośnik dopuszczony do użytkowania musi spełniać każdy najmniejszy element wymagany przez licencjodawców. Standardowa paleta euro powinna wynosić 1200 x 800 mm oraz ważyć około 25 kg, jest to najpopularniejszy nośnik wybierany przez wiele przedsiębiorstw. Znajduje on zastosowanie praktycznie w każdym magazynie. Możemy również wytypować inne rozmiary palet EUR, które odpowiadają również paletom EPAL.

Dodatkowo można zaobserwować na rynku podtypy palet drewnianych jak np. palety ISO czy CP (chemiczne)

Montaż i konserwacja

Wyróżniamy jedną możliwość montażu palet, używając metalowych gwoździ. Przy produkcji palet certyfikowanych euro, wykorzystuje się specjalne gwoździe pierścieniowe o podwyższonym standardzie, obowiązkowo licencjonowane z oznaczeniami na łebkach. Gwoździe zostają dopuszczone do użytkowania po zbadaniu czy została zachowana jakość, wymiary oraz wytrzymałość. Kodeks zawiera szczegółowy opis o ilości oraz rozmieszczeniu poszczególnych połączeń, jednak zostawia nieduży zakres dostosowania rozwiązań. Otwiera to drogę do wprowadzania innowacji w liniach montażowych. Opis montażu zawiera takie regulacje jak ścięcia narożników czy fazowanie górnych krawędzi desek spodnich. Konstrukcja palety składa się z desek i wsporników, określone są wymiary wraz z tolerancjami, ale również jakość obróbki i naturalne wady drewna. Jedną z najważniejszych rzeczy jest to, że drewno musi być wolne od wszelkich zanieczyszczeń, insektów czy grzybów. Przy produkcji palet warto pamiętać o tym, że powierzchnia desek nie może być oszlifowana czy strugana, ponieważ nieobrobione drewno pomaga w utrzymaniu ładunku na palecie.

Oznakowania

Kodeks UIC 435 bardzo dokładnie określa sposób oraz treść oznaczeń europalet. Przez 60 lat w kodeksach nie zostały wprowadzone duże zmiany. Nanoszenie znaków odbywa się przy użyciu wykorzystania pieczęci specjalną czarną farbą, zostawiając znak wchodzący w drewno na głębokość 0,3 mm. Barwnik jest nietoksyczny, wodoodporny oraz nie oddziałuje na niego światło. Warto wspomnieć, że wielkość czy format znaków jest dowolny. Jednak wzory poszczególnych znaczników są zastrzeżone i jakiekolwiek odstępstwo od ustalonych norm może być uznane za próbę fałszerstwa. Każde przedsiębiorstwo, które otrzymuje licencje UIC lub EPAL, ma obowiązek zaopatrzenia się w specjalne tablice do znakowania nośników.

UIC EUR

Udzielenie i wycofywanie pozwoleń

Nadawanie oraz wycofywanie licencji to cecha charakterystyczna zamkniętego systemu produkcji, oraz napraw europalet. Zastrzeżony znak EUR, który znajduje się na prawym wsporniku, oznacza bezpieczeństwo użytkowania nośnika o konkretnych wymiarach i nośności. Dzięki temu, operatorzy, którzy mają styczność z daną europaletą, wiedzą co można załadować na danej palecie i gdzie ją umieścić. Dzięki ściśle określonym zasadom nie ma miejsca na pomyłki. Wymogi dotyczące kontroli są jasne, kontrole przeprowadzać muszą jednostki niezależne, pozwala to na utrzymanie wysokiej jakości produkcji, oraz wszystkich standardów zawartych w Kodeksie UIC 435. Niestosowanie się do standardów oraz wymogów, może skutkować wycofaniem licencji w danym przedsiębiorstwie.

Spis treści

Jako firma specjalizująca się w profesjonalnej naprawie europalet na licencji wydanej przez Rail Cargo Austria AG – UIC. Możemy pomóc zoptymalizować koszty logistyczne w Twojej firmie, nawet o 60%.