razem tworzymy sukces

Rozmieszczenie ładunku
Naczepa

Różnice pomiędzy naczepą a przyczepą

Zacznijmy może od początku, czyli czym jest naczepa oraz czym różni się od przyczepy. Choć wydaje się to bardzo proste, to  bardzo często ludzie mylą te dwa pojęcia. Każdy pojazd został opisany w kodeksie ruchu drogowego, dlatego też na tej podstawie postaramy się opisać i pokazać wynikające różnice.

50) ,,przyczepa" - pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem.
51)  ,,przyczepa lekka" - przyczepę, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg.
52)  ,,naczepa" - przyczepę, której część spoczywa na pojeździe silnikowym i obciąża ten pojazd.

Rodzaje naczep

Naczepa to rodzaj przyczepy, która stworzona została z potrzeby transportu rzeczy, wyróżnia się tym, że nie posiada przedniej osi, dzięki takiej konstrukcji część naczepy, wraz z ładunkiem obciąża tylną oś ciągnika siodłowego. Takie połączenie nazywane jest pojazdem członowym.

W tym artykule skupimy się na naczepach uniwersalnych przeznaczonych do przewozu towarów na paletach, luzem czy w bigbagach. Nazywane są często jako firanki, jednak pamiętajmy, że istnieje bardzo wiele rodzajów naczep np. naczepa kłonicowa, która służy do przewozu drewna, z którego produkowane są m.in. europalety

Wymiary naczepy uniwersalnej

Naczepa uniwersalna: Firanka/Kurtynowa​Wymiar
Długość13,6 m
Szerokość2,45 m
Wysokość2,7 - 3,85 m
Ładowność24 tony

Naczepa uniwersalna, nazywana też standardową, jest jedną z najczęściej wykorzystywanych  naczep w transporcie towarów. Zawdzięcza to bardzo prostej obsłudze oraz możliwości szybkiego rozładunku z tyłu, oraz boku naczepy. Naczepa firanka maksymalnie pomieścić może 34 europalety. Najczęściej jednak ładuje się po 33 europalety w trzech rzędach po 11 europalet. Taki załadunek daje pewność, że uda się zamknąć naczepę. 

Wymiary naczepa mega

Naczepa MEGAWymiar
Długość13,6 m
Szerokość2,45 m
Wysokość3,0 m
Ładowność24 tony

Naczepa mega podobnie jak standardowa, pomieścić może 34 europalety, czyli palety o wymiarach 80 x 120 cm z tym że służy ona do przewozu wysokich ładunków np. palet piętrowanych o maksymalnej wysokości do 3 metrów.

Naczepa | Sposoby rozkładu ładunku

Skupmy się na prawidłowym rozmieszczeniu ładunku na naczepie. Każdy doświadczony  kierowca zdaje sobie sprawę, jak często zdarzają się nagłe hamowania podczas jazdy samochodem ciężarowym. Źle rozmieszczony i zabezpieczony towar może nie tylko ulec uszkodzeniu, ale również stworzyć realne zagrożenie. Dlatego przy załadunku, należy pamiętać o kilku ważnych wskazówkach:

Pamiętaj, że nie można przekraczać dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu! Dodatkowo nierównomierne rozłożenie ciężaru ładunku może stwarzać zagrożenie podczas jazdy. Planując trasę, sprawdź jakie jest maksymalne obciążenie na wybranych ulicach.

Ważne jest, aby podczas załadunku obliczyć maksymalnie dopuszczane obciążenie na jedną oś. Równomierne obciążenie osi ułatwi prowadzenie.  Przeciążenie którejś z osi może skutkować uszkodzeniem.

Podczas układania towaru na palecie oraz ich piętrowaniu, pamiętać należy o umieszczaniu najcięższych ładunków jak najbliżej podłoża. Pozwoli to ustabilizować pojazd na drodze.

Chcąc uniknąć uszkodzeń towaru oraz zadbać o to, aby ładunek się nie przemieszczał na naczepie, pamiętaj o prawidłowym zabezpieczeniu ładunku. Do tego celu najczęściej kierowcy używają pasów/taśmy ściągające, jest to podstawowy element służący do zabezpieczenia palet.

Firmy transportowe koniecznie muszą planować rozmieszczenie ładunku na naczepie, do tego zadania warto użyć profesjonalnego narzędzie tego typu:  https://www.goodloading.com/pl/

Sposób 1 - rozkład ładunku

Sposób 1 załadunku naczepa

Sposób pierwszy, polega na umieszczeniu ładunku w dwóch rzędach po 17 europalet w jednym rzędzie. Takie rozmieszczenie umożliwia nam przewiezienie największej liczby europalet, czyli 34, jednak aby taki załadunek był możliwy, wszystkie palety powinny być od jednego sprawdzonego producenta, oraz towar nie może wystawać poza obrys palety. Pamiętać należy, że nawet kilka milimetrów, odstępu przy każdej palecie, może uniemożliwić nam zamknięcie naczepy! 

Sposób 2 - rozkład ładunku

Sposób 2 załadunku naczepa

Kolejnym sposobem jest umieszczenie ładunku w trzech rzędach po 11 europalet w jednym rzędzie. W taki sposób wykorzystujemy 93,92% powierzchni ładunkowej naczepy. Jest to najbezpieczniejszy oraz najczęściej wykorzystywany sposób załadunku.

Sposób 3 - rozkład ładunku

Sposób 3 załadunku naczepa

Ostatni sposób jest najrzadziej stosowany w załadunku naczepy, często ze względu na to, że otrzymujemy najniższy poziom wykorzystania powierzchni ładunkowej, czyli: 79,7%.

Spis treści

Jako firma specjalizująca się w profesjonalnej naprawie europalet na licencji wydanej przez Rail Cargo Austria AG – UIC. Możemy pomóc zoptymalizować koszty logistyczne w Twojej firmie, nawet o 60%.

Zostaw dane oddzwonimy!

Artykuł był pomocny?

Zapisz się do naszego newslettera poświęconego branży logistycznej. Otrzymywać będziesz tylko wartościową wiedzę i atrakcyjne promocje.

Zamów palety EURO - Promocja!

Posiadamy europalety dostępne od ręki. Jako sprawdzony dostawca gwarantujemy suche i certyfikowane palety z transportem na terenie całego kraju.

*Podane ceny są cenami netto.

*Podane ceny są cenami netto.

Paleta EURO - Promocja!

Europaleta gatunek I

Cena - 46,00 zł

Paleta EURO - Promocja!

Europaleta gatunek II

Cena - 37,00 zł

Dziękujemy za przesłanie oferty cenowej dla produktu:

Skontaktujemy się w najbliższym dniu roboczym.